Gdzie jestem? Strona główna > Projektor multimedialny - jak wybrać ?

Projektor multimedialny - jak wybrać ?

Projektor multimedialny - jak wybrać ?


Projektor multimedialny


Projektor multimedialny stał się nieodzownym narzędziem prezentacyjnym używanym podczas przedstawiania ofert, szkoleń, targów, seminariów, konferencji. Stosowane też są do śledzenia procesów technologicznych pomiarów i odzwierciedlania obiektów oraz do rozrywki: bary, dyskoteki, kino domowe.

 

Przymierzając się do zakupu zadajemy sobie pytanie: które urządzenie będzie bardziej nam odpowiadało i sprosta naszym oczekiwaniom? Przedstawimy Państwu kilka istotnych informacji. Mamy nadzieję, że pomogą w podjęciu decyzji.

 

 

Projektor multimedialny (zwany także rzutnikiem multimedialnym oraz projektorem wideo) to urządzenie służące do wyświetlania obrazu na ekranie na podstawie otrzymywanego sygnału. Źródłem takiego sygnału może być stacjonarny komputer, laptop, magnetowid, kamera, odtwarzacz DVD lub tuner satelitarny itp

 

Przystępując do wyboru projektora multimedialnego do biura, szkoły lub projektora do kina domowego należy zwrócić uwagę na 5 podstawowych parametrów:

  • technologię przetwarzania obrazu
  • rozdzielczość
  • jasność
  • kontrast
  • żywotność lampy


Pozostałe parametry pozwalające wybrać optymalne urządzenie to:

  • wejścia i wyjścia w projektorze
  • wielkość rzucanego obrazu
  • odległość projekcji
  • korekcja efektu trapezowego
  • poziom hałasu
  • waga

 

 

Przedstawiamy słowniczek terminologii związanej z projektorami multimedialnymi.


Technologia DLP

Sercem układu DLP jest chip DMD - Digital Micromirror Device. Składa się on z setek tysięcy kwadratowych mikrolusterek, każde o powierzchni 16 l/m2. Umocowane są na malutkich zawiasach, pod którymi znajdują się komórki pamięci RAM. Każde lusterko może się wychylać o 10 stopni od położenia 0. Elektroniczne adresowanie komórek pamięci cyfrowym sygnałem 0/1 wyznacza położenie każdego lusterka odpowiednio je wychylając. To decyduje czy lusterko znajduje się w pozycji włączonej bądź wyłączonej, czyli czy wyświetla dany piksel czy nie. Lusterka są zdolne do wychylania się pomiędzy pozycjami wł/wył ponad 1000 razy na sekundę. Tak duża prędkość z kolei umożliwia uzyskanie bardzo szerokiego pasma cyfrowo modulowanych odcieni szarości oraz zapewnia wierność odwzorowania kolorów.

W najpopularniejszych układach zawierających pojedynczy chip DMD, pełnokolorowy obraz powstaje z wykorzystaniem obrotowego systemu filtrującego. Koło o trzech składowych barwach: czerwonej, zielonej oraz niebieskiej obraca się z częstotliwością 60 Hz wytwarzając 180 kolorowych pól na minutę. Wejściowy sygnał jest rozkładany na trzy kolory. Dane są następnie przesyłane do pamięci RAM w układzie. Wiązka białego światła przechodzi przez obrotowy filtr a następnie odwzorowywana jest na chipie. Sygnał video jest skorelowany z danymi w pamięci RAM układu DMD, co powoduje odpowiednie zmiany położenia lusterek. Odbity obraz przechodzi następnie przez układ optyczny. Dzięki dużej częstotliwości oko ludzkie integruje wszystkie trzy podstawowe barwy przez co widziany jest pełnokolorowy obraz.

Ostatnio w projektorach zaczęto wykorzystywać najnowszą technologię DLP DDR. Zasada działania jest identyczna jak w przypadku standardowej DLP, różnica polega na wykorzystaniu w układzie pamięci DDR (Double Data Rate), które są o wiele szybsze niż zwykłe. Daje to możliwość uzyskania bardziej stabilnych, ostrzejszych obrazów, charakteryzujących się niespotykanym dotąd współczynnikiem kontrastu (1000:1, a nawet 2000:1).

W tej technologii wyświetlany obraz wydaje się bardziej żywy i wyraźny. Zaletą  jest możliwość uzyskania obrazu, który wydaje się pozbawiony jakichkolwiek łączeń. Na uzyskanie takiego efektu pozwala bliskość każdego z aluminiowych mikroluster, których 90 procent powierzchni własnej skutecznie odbija światło w celu wytworzenia obrazu.
Zaawansowane projektory stacjonarne (których ceny są oczywiście odpowiednio wyższe) korzystają z trzech układów DMD i wtedy każdy z nich odpowiada za reprodukcję jednego z trzech kolorów podstawowych. Poprawia to jakość obrazu, choć zwolennicy technologii LCD twierdzą, że kolory w DLP są nienaturalnie jaskrawe i przez to wyglądają sztucznie.

Na pytanie, która z technologii jest lepsza: LCD czy DLP, trudno jednoznacznie odpowiedzieć. Obie mają swoich zwolenników i tak naprawdę jest kwestią gustu, który wariant spełni nasze oczekiwania.

Zalety technologii DLP :

  • bardziej kontrastowy obraz w porównaniu do technologii LCD
  • lepsze oddawanie czerni
  • mniejsza masa i rozmiary projektorów DLP w stosunku do projektorów LCD o zbliżonych parametrach
  • mniej widoczne pojedyncze piksele

Wady technologii DLP :

  • zimniejsze odcienie oddawanych kolorów
  • możliwość wystąpienia tzw. efektu tęczy (zauważalne przez niewielki odsetek użytkowników)

 

 

Technologia DLP jest godna polecenia głównie osobom, którym zależy na mniejszych rozmiarach oraz mniejszej wadze projektora - czyli głownie takim, które często podróżują z projektorem. Niebagatelne znaczenie ma fakt, iż projektory DLP są również mniej podatne na uszkodzenia mechaniczne. Osoba szukająca projektora przede wszystkim do domu powinna raczej rozejrzeć się za projektorem DLP - głownie z uwagi na wyższy kontrast oraz obraz, na którym piksele nie wyróżniają się w takim stopniu, jak w projektorach LCD. Przy stosunkowo niewielkiej odległości od powierzchni projekcyjnej "pikseloza" może wywoływać dyskomfort u oglądającego.

Technologia LCD

Zasada działania typowego projektora LCD jest następująca: światło generowane przez lampę jest odpowiednio filtrowane i rozszczepiane na trzy składowe RGB (czerwoną, zieloną i niebieską). Wybór tych kolorów nie jest przypadkowy dzięki ich syntezie w odpowiednich proporcjach można uzyskać dowolny inny kolor. Po rozszczepieniu każda z tych składowych jest odpowiednio filtrowana (każdemu pikselowi obrazu przyporządkowana jest odpowiednia ilość składowej) przez osobną matrycę LCD a następnie syntetyzowana w pryzmacie. Tak wygenerowany obraz wyświetlany jest na ekranie za pośrednictwem obiektywu.


Projektory LCD dają obraz o bardziej natruralnych, mniej intensywnych kolorach. Poszczególne piksele są bardziej widoczne. Mają za to lepszą ostrość niż projektory DLP, co jest związane z koniecznością ciągłego zmieniania filtrów RGB w jednoukładowych urządzeniach DLP.

Projektory LCD wyświetlają obraz na matrycach ciekłokrystalicznych, przez które przechodzi silny strumień światła. Matryce są polisilikonowe w układzie jedno lub trzy-matrycowym. Projektory z jedną matrycą mają mniejszą jasność i kontrast od projektorów z układem trzech matryc, a panele w nich są większe z czym wiąże się ich większy rozmiar, dlatego zostają wypierane przez ich 3-matrycowe odpowiedniki. Każda matryca w trzy-matrycowym projektorze jest odpowiedzialna za tworzenie jednego z trzech podstawowych kolorów (czerwonego, zielonego i niebieskiego). Przechodzące przez matryce światło wzbudza na każdej z nich kolorowe punkty zwane inaczej pikselami. Podświetlenie trzech nakładających się na siebie pikseli daje możliwość uzyskania bardzo szerokiej gamy barw. Otrzymanie doskonałego obrazu możliwe jest dzięki zastosowaniu skomplikowanego układu optycznego, składającego się z wielu soczewek i pryzmatów.

Zalety technologii LCD :

  • lepsze oddawanie barw w stosunku do technologii DLP (lepsze nasycenie kolorów)
  • jaśniejszy obraz niż w projektorze DLP przy zastosowaniu lampy o takiej samej mocy
  • wrażenie lepszej ostrości obrazu w porównaniu do projektorów DLP

Wady technologii LCD :

  • bardziej widoczne pojedyncze piksele
  • większy rozmiar i masa w porównaniu do projektorów DLP o podobnych parametrach
  • mniej kontrastowy obraz niż w projektorach DLP
  • większa podatność na uszkodzenia mechaniczne niż projektorów DLP
  • gorsze oddawanie czerni
  • zużywanie się matryc LCD w miarę upływu czasu
  • możliwość wystąpienia "martwych pikseli"

 

Rozdzielczość

Rozdzielczość to ilość poszczególnych punktów (pikseli), z których składa się obraz. Jest to ilość punktów w poziomie i pionie, których iloczyn wyznacza łączną ilość pikseli.

projektor multimedialny

Rozdzielczość rzeczywista

Ilość pikseli na obrazie, podawana jako iloczyn linii pionowych i poziomych (im wyższa rozdzielczość, tym większa ilość linii, a to z kolei wpływa na czytelność obrazu i możliwość wyświetlenia większej ilości detali)

VGA (640x480)- stosowana w straszych modelach projektorów
SVGA (800x600) najpopularniejsza ze względu na cenę,odpowiednia do prezentacji zdjęć, filmów
XGA (1024x768)- optymalna do prezentacji PowerPoint i pokazów tabel z Excel
SXGA (1280x1024), UXGA (1600x1200) stosowane w droższych modelach
WXGA(1280x720),W-SVGA (964x544)- mające zastosowanie w projektorach do kina domowego

Rozdzielczośc kompresowana

Większość projektorów akceptuje automatycznie sygnały video o rozdzielczości większej niż ich rozdzielczość rzeczywista. Wynikowy obraz jest przeskalowany, w celu dopasowania do rozdzielczości rzeczywistej projektora, za pomocą różnych algorytmów. Nie wszystkie projektory stosują te same algorytmy skalowania; z tego powodu jakości wynikowych obrazów mogą się między sobą różnić. Naturalną cechą kompresji w urządzeniach cyfrowych jest to, że część zawartości obrazu jest tracona.

Jasność
jasność projektora ansi lumenJasność jest inaczej nazywana "siłą światła". To jeden z najważniejszych parametrów projektora, ponieważ to on głównie decyduje o zastosowaniu danego modelu.

Jasność podawana jest w ANSI lumenach. Współczynnik lumenów określa natężenie światła emitowanego przez projektor. American National Standards Institute usystematyzował metodę mierzenia lumenów w specyfikacji ANSI. Dzięki temu standardowi klienci maja możliwość łatwiejszego porównywania jasności poszczególnych modeli pochodzących od różnych producentów.

Poziom jasności obrazu projektora decyduje o jego możliwych zastosowaniach:
-   300-600 lumenów, używane z daleka od światła dziennego w zaciemnionych pomieszczeniach,
-  600-1000 lumenów, mogące pracować w standardowych warunkach biurowych przy ograniczonym oświetleniu,
-   1200 i więcej, idealne zastosowanie w dużych salach konferencyjnych, biurach.

Sprawdź jaką jasność powinien mieć Twój projektor

Rozmiar obrazu 72 " 100 " 120 " 150 "

ANSI Lumeny

750

 

 

 

 

900

 

 

 

 

1100

 

 

 

 

1300

 

 

 

 

1500

 

 

 

 

1700

 

 

 

 

1900

 

 

 

 

2100

 

 

 

 

2300

 

 

 

 

2500

 

 

 

 

2700

Legenda:

brak światła w pokoju
niewielka lub średnia ilość światła w pokoju, np. uchylone żaluzje
znaczna ilość światła, miejsca w których nie można zasłonić okien np.  
biura


Kontrast

kontrast w projektorze

Kontrastem określa się stosunek natężenia światła w elementach o maksymalnej i minimalnej jasności np.: różnica między czernią a bielą na obrazie wyświetlanym.

Im wyższy jest współczynnik kontrastu, tym większa jest zdolność projektora do wyświetlania poszczególnych odcieni kolorów. Większy kontrast pozwala na dokładniejsze odwzorowanie barw.
Przed porównywaniem kontrastów w projektorach należy się upewnić jaka technologia jest wykorzystana w projektorze i czy porównywane są te same typy kontrastów. Jest to konieczne, ponieważ w przemyśle produkcyjnym projektorów stosuje się 2 metody pomiaru :

W metodzie pomiaru Full On/Off mierzy się współczynnik pomiędzy mocą światła generowanego w przypadku obrazu całkowicie białego (full on) oraz mocą światła generowanego w przypadku obrazu całkowicie czarnego (full off).

W metodzie pomiaru ANSI korzysta się ze wzoru szachownicy zbudowanej z 16 naprzemiennie ułożonych białych i czarnych kwadratów. Średnia moc światła z białych kwadratów jest dzielona przez średnią moc światła z czarnych kwadratów; w ten sposób uzyskuje się współczynnik kontrastu ANSI.

Obiektyw i optyka

obiektyw projektora

W zależności od przeznaczenia projektora stosuje się różnego typu obiektywy.

Najczęściej można spotkać się z obiektywami standardowymi, które dają obraz o szerokości równej połowie odległości projektora od ekranu (stosunek 2.0:1). Coraz częściej oferowane są obiektywy szerokokątne (z krótszą ogniskową). W specyficznych zastosowaniach używa się także teleobiektywów (z dłuższą ogniskową).


Obiektyw szerokokątny pozwala uzyskać obraz o dużej przekątnej z niewielkiej odległości (stosunek około 1.0 1.5:1). Jest to idealne rozwiązanie dla niewielkich sal i pomieszczeń, gdzie z przyczyn technicznych projektor musi być ustawiony blisko ekranu.
Telebiektyw stosowany jest w dużych aulach i salach, gdzie projektor musi być umiejscowiony w znaczącej odległości od ekranu (stosunek 3.0 8.0:1 a nawet i więcej).

Ponadto wyróżniamy obiektywy z elektrycznym i manualnym sterowaniem, gdzie regulacje wielkości i ostrości obrazu odbywają się odpowiednio za pomocą silników elektrycznych lub ręcznie.
Przy omawianiu obiektywów warto wspomnieć o rozwiązaniu typu Lens Shift. Polega on na możliwości przesuwania obiektywu w pionie (w górę i w dół) i w poziomie (w lewo i w prawo). Bardzo przydatna funkcja, kiedy nie ma możliwości ustawienia projektora prostopadle do ekranu. Układ Lens Shift pozwala na korygowanie zniekształceń trapezowych drogą optyczną, bez jakiejkolwiek utraty jakości, co ma miejsce podczas typowej cyfrowej korekcji efektu (keystone).

Oczywiście jakość zastosowanego przez producenta układu optycznego w znacznym stopniu wpływa na jakość obrazu jaki zobaczymy na ekranie. Często projektory o tych samych parametrach takich jak jasność, rozdzielczość kontrast, w sposób znaczący różnią się ceną, może to być spowodowane zastosowaniem różnej klasy układu optycznego co na pewno uwidoczni się na ekranie.

Wejścia / Wyjścia

wejscia-wyjscia-w-projektorze

Wejścia sygnałowe umożliwiają współpracę projektora z urządzeniami zewnętrznymi.

Najczęściej spotykane wejścia to:

RGB - typowe analogowe złącze komputerowe, służące do podłączenia karty graficznej komputera z projektorem, połączenie analogiczne do podłączania monitora komputerowego (złącze 15 pinowe D-sub)

DVI - cyfrowe złącze komputerowe. W przypadku urządzeń posiadających złącze DVI, połączenie cyfrowe umożliwia przesyłanie cyfrowego sygnału video bez potrzeby konwersji na sygnał analogowy. Uzyskiwany w ten sposób obraz charakteryzuje się wyższą jakością i stabilnością. Złącze typu DVI ma kilka odmian. Może to być np. DVI-D (tylko sygnał cyfrowy), DVI-I (możliwość przekazania zarówno sygnału cyfrowego jak i analogowego), M1-DA (cyfrowo-analogowe złącze oferujące dodatkowe możliwości np. obsługę USB).

HDMI (High-Definition Multimedia Interface, dawniej DVI-CE) nowy standard złącza cyfrowego, następca DVI dla multimediów. Umożliwia przesyłanie w jednym kablu obrazu i dźwięku (wszystko cyfrowo): obraz o rozdzielczości do pełnego HDTV (1080p  2.2 Gbps) nie skompresowany, dźwięk wielokanałowy (również nie skompresowany). Łączna przepustowość łącza to 5Gbps. Złącze inne niż DVI (mały wtyk przypominający trochę połączenie sata i małego firewire, Typ A ma 19 pinów, Typ B ma 29 pinów), do części projektorów Optomy można dokupić przejściówkę HDMI -> DVI. HDMI jest kompatybilne z DVI (w sensie że do HDMI można podłączyć DVI) ale nie jest tak w drugą stronę ważne ponieważ niektóre odtwarzacze DVD nie pozwalają wyłączyć HDMI i nie działa to z projektorami, które tego nie obsługują.

HDCP (High-bandwith Digital Content Protection) w sumie to nie jest złącze, tylko protokół. Dostępny dla DVI i HDMI. Zastosowanie: szyfrowanie połączenia pomiędzy źródłem sygnału (DVD, komputer itp.) a odbiornikiem sygnału (np. projektor).

Component -  jedno z najbardziej zaawansowanych złącz dla sygnału video. Sygnał komponentowy video przekazuje informację o obrazie w postaci jego wszystkich składowych. Składowe te, luminancja oraz chrominancja, są definiowane jako "Y-Pb-Pr" (dla sygnałów analogowych) oraz "Y-Cb-Cr" (dla sygnałów cyfrowych). Dzięki temu uzyskuje się jeden z najlepszych obrazów w porównaniu z innymi popularnymi standardami. Ponadto złącze to może być wykorzystane do przesyłania obrazu przetworzonego przez układ progresywnego skanowania (co nie jest możliwe w przypadku S-Video i Composite).

S-video - oferuje jakość pośrednią pomiędzy złączem kompozytowym (Video) a componentem. Przekazujący dane za pomocą informacji o kontraście (luminancja) i kolorze (chrominancja). Gniazda S-Video to maleńkie 4-pinowe wtyki.

Composite -  potocznie nazywany Video. Najpopularniejsze i najczęściej występujące przyłącze sygnałowe. Sygnał kompozytowy jest wygodny, ponieważ jest kompaktowy i akceptowany przez wszystkie odbiorniki, ale oferuje najsłabszą jakość obrazu (jest to wejście 1x chinch/RCA  najczęściej żółty).

 

Wyposażenie / Funkcje

Wirtualna mysz
Funkcja pozwalająca na kontrolowanie myszy komputera pilotem projektora. Aby ją uaktywnić należy podłączyć projektor do komputera przez port USB lub PS/2. Tym sposobem komputer komunikuje się z projektorem, którego pilot przejął funkcję myszy komputerowej. Pozwala to na przykład uruchamiać programy oraz zmieniać obrazy prezentacji bez podchodzenia do komputera.

Korekcja efektu trapezowego (ang. keystone)

korekcja efektu trapezowego w projektorze

Praktycznie wszystkie obecnie występujące na rynku projektory wyposażone są w układy pozwalające na korygowanie geometrii wyświetlanego obrazu zwane inaczej korekcją trapezu lub jeszcze inaczej korekcją efektu keystone . Wykorzystanie tej funkcji jest niezbędne w sytuacji, kiedy nie mamy możliwości ustawienia projektora prostopadle do ekranu.

Przy nieprawidłowym ustawieniu projektora uzyskany obraz będzie posiadał widoczne zniekształcenia i swoim kształtem przypominał trapez. W takiej sytuacji dopiero użycie regulacji efektu trapezu pozwoli nam uzyskać prawidłowy, prostokątny obraz. Regulacja efektu trapezowego może być pozioma (H) i pionowa (V), może również być regulowana ręcznie lub automatycznie, może być cyfrowa (ze stratą jakości obrazu) i optyczna (mechanizm Lens Shift).

Zoom


zoom cyfrowy (realizowany przez cyfrowe przetworniki projektora) funkcja umożliwiająca powiększanie wybranego fragmentu obrazu, najczęściej obsługiwany za pomocą pilota projektora.

zoom optyczny (realizowany przez obiektyw) umożliwia niewielkie (zazwyczaj 1.2x -1.4x) powiększenie lub pomniejszenie całego obrazu (np. dopasowanie do wielkości ekranu). Zoom może być sterowany ręcznie lub elektrycznie.

PIP (Picture In Picture)

Funkcja nazywana również obraz w obrazie , pozwala wyświetlać obraz wideo na sygnale komputerowym (np. prezentacja na komputerze a w oknie odtwarzany film z DVD) Wyposażenie znane z odbiorników telewizyjnych.

Tryb ECO (pracy ekonomicznej)

Większość projektorów wyposażona jest w 2 tryby pracy: standardowy oraz ekonomiczny. Przejście projektora w tryb ekonomiczny powoduje obniżenie jasności (najczęściej o 20%) w stosunku do wartości standardowej, wydłużenie czasu życia lampy, zmniejszenie poziomu szumu projektora oraz zmniejszenie zużycia energii.

Żywotność lampy

Żywotność lampy (inaczej "half-life") określa ilość godzin, po której jasność lampy może spaść do 50% jasności początkowej, charakterystycznej dla projektora nowego. Nie oznacza to jednak, że lampa przestanie świecić po przepracowaniu podanej liczby godzin, nie jest to jednak wartość gwarantowana i zdarza się, że lampa może wymagać wcześniejszej wymiany. Wpływ na żywotność mają warunki otoczenia podczas pracy (temperatura, zakurzenie, wilgotność) oraz intensywność użytkowania. Zalecane jest okresowe czyszczenie projektora (filtrów), aby przedłużyć  żywotność lampy.

Odświeżanie

Bardzo ważnym czynnikiem mającym wpływ na jakość obrazu są zakresy częstotliwości odświeżania poziomego i pionowego. Wyświetlany obraz z większą częstotliwością są stabilniejsze i pozbawione męczącego wzrok efektu migotania.

Czytnik kart pamięci

Niektóre projektory multimedialne posiadają możliwość prezentacji bez użycia komputera. Dla prezenterów mobilnych dźwiganie dodatkowego ciężaru, jakim jest notebook, to niewątpliwie utrudnienie. Dlatego też producenci najnowszych projektorów przenośnych pomyśleli o udogodnieniach i zaopatrzyli swoje urządzenia w czytnik kart pamięci, które stosowane są też w notebookach. Karta pamięci o rozmiarach niewiele większych od karty kredytowej ma możliwość zapisywania całej prezentacji i odtworzenia jej bez użycia notebooka. Wystarczy włożyć kartę w czytnik zainstalowany w projektorze i wyświetlać przygotowaną prezentację (sterowanie w pilocie). Za pomocą tego rozwiązania odtwarzać można pliki programu PowerPoint, obrazy w formacie JPEG, pliki filmowe AVI oraz MOV, a także pliki dźwiękowe WAV. Projektor w tym wypadku zastępuje dwa urządzenia i ułatwia pracę nie tylko mobilnym prezenterom.

Projekcja "w sieci"

Zaawansowane technologie wykorzystane w projektorach zezwalają na prace tych urządzeń w sieci LAN co pozwala na przykład na realizację wielu projekcji w dowolnych lokalizacjach. Niektóre projektory wyposażone zostały w mini huby co w znacznym stopniu wzbogaca ich możliwości pracy w sieci. W najnowszych modelach projektorów zastosowano karty bezprzewodowej sieci LAN umożliwiają one otrzymywanie plików programu np. PowerPoint szybko i bezproblemowo w protokole sieci bezprzewodowych, bez jakiejkolwiek utraty jakości obrazu.

Współpraca projektora z innymi urządzeniami


Projektory które mamy w ofercie mogą współpracować z niemalże wszystkimi dostępnymi źródłami obrazu. W zależności od swojego rodzaju mogą współdziałać z każdym komputerem bez względu na rozdzielczość jego karty graficznej a więc od standartowych VGA poprzez SVGA, XGA i SXGA, a skończywszy na UXGA. Współpracę tę zapewnia inteligentna kompresja. Rewelacyjne metody inteligentnych kompresji pozwalają na satysfakcjonującą projekcję w rozdzielczości o wiele wyższej od rzeczywistej. Nieodzowne gdy rozdzielczość źródła sygnału jest większa od rozdzielczości jaką posiada projektor. Nazywając to po imieniu: inteligentna konwersja to programowe ulepszenie kompresji obrazu przekazywanego poprzez komputer do projektora. Brak tego typu kompresji powoduje wycięcie pewnej ilości linii pionowych i poziomych, co pogarsza obraz poprzez zanik niektórych jego elementów. Inteligentna konwersja zabiegu wycięcia linii dokonuje się dwukrotnie, przy czym drugi raz wycinane są elementy przesunięte o jedną linię. Uzyskane w ten sposób obrazy nakładane są na siebie co zapobiega utracie fragmentów konwertowanego obrazu.
Współczesne projektory współpracują z każdym źródłem sygnału wizyjnego jak np.: magnetowidem, odtwarzaczem DVD, wizualizerem albo kamerą, które pracują we wszystkich znanych standardach (VHS, S-VHS) i systemach telewizyjnych (PAL, SECAM, czy NTSC). Nic więc w tym dziwnego, że projektory multimedialne są kupowane jako uzupełnienie popularnego zestawu kina domowego.




Najtańsze tablice interaktywne w Polsce - sprawdź!

Ekrany projekcyjne z napinaczami Adeo Screen


Gabloty wewnętrzne Media

Niszczarki Wallner Niszczarki Kobra Niszczarki Rexel Niszczarki HSM Tablice interaktywne Classus Tablice interaktywne Interwrite Tablice interaktywne Polyvision Eno Tablice interaktywne Qomo Tablice interaktywne Smart Wizualizery Samsung Wizualizery Lumens Wizualizery Avermedia Akcesoria Euromet Kable video PROAV Ekrany NOBO Ekrany Projecta Ekrany projekcyne Avers Ekrany do projektorów Adeo Projektory Benq Projektory Sanyo Projektory Panasonic Projektory Epson Projektory Optoma Projektory Toshiba
X

Sklep korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z polityką plików cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.